Thursday, August 11, 2016

#12 Audit = Exam

Zaman sekolah dulu, antara perkara yang menghantui kita adalah peperiksaan atau exam. Makin penting exam tu, makin kita risau. Bagi yang kuat study dan prepare betul-betul memang gemuruhnya kurang berbanding yang kurang prepare. Oleh itu, tahap gemuruh adalah berkadang songsang dengan tahap preparation kita:

Tahap gemuruh = 1/tahap preparation

Maksudnya, semakin tinggi tahap preparation kita, semakin kurang gemuruh dan semakin rendah tahap preparation kita, semakin tinggi tahap gemuruh. Wow...ini adalah hipotesis...

Dan bila selepas kita habis exam terutamanya paper yang last, kita akan rasa ketenangan yang luar biasa sebab dah habis kesengsaraan. Bila habis ambil SPM, wah..kita dapat tengok pelajar Tingkatan 5 sangat bahagia. Sama jugak seperti pelajar Tahun Akhir di universiti. Tapi kembali gemuruh time result nak keluar. Kemudian kembali tenang semua.

Dah sesungguhnya kita merasakan sangat lega bila result exam terakhir final semester dah keluar. Dan sangat-sangat look forward untuk zaman bekerja tang tiada exam...waaahh...innneeeer peaaacee..

Tapi malangnya....

Itu hanya mimpi...

......

......

Aku bekerja dalam manufacturing, terlalu banyak "exam", tapi dalam bentuk AUDIT. Kilang aku ada banyak audit, ISO/TS16949, ISO 14001, Manufacturing Process Audit, dan audit-audit dari customer. Bila datang audit je, semua orang yang terlibat akan gundah-gulana dan tak tentu arah. Masing-masing mula betulkan dan siapkan apa yang patut.

Sebab apa jadi macam tu? Sebab...

Tahap gemuruh = 1/tahap preparation

Itu je sebabnya. Buat kerja tak ikut SOP dan main langgar je dan satu lagi, dah tak prepare kan... Dan buat yang sedang bahagia mengidamkan kerjaya idaman anda, anda akan dihantui oleh

....AUDIT....

But believe me, AUDIT is much harder than EXAM.....haihhh... =(

No comments:

Post a Comment