Tuesday, August 9, 2016

#7 Public Speaking Part 1

Dah lama rasanya tak berucap di hadapan ramai orang dalam program rasmi. Tapi memandangkan tiba giliran aku untuk menjadi wakil salah satu jawatankuasa di kilang untuk bulan ini, berpeluh jugak memikirkan dan prepare apa yang patut. Tapi buat relaks dan lakukan yang terbaik.

So, program rasmi syarikat ni dijalankan secara bulanan dan yang menjadi chairperson program tersebut adalah level Assistant Manager dan ke atas, yang akan bergilir-gilir setiap bulan. Lucunya, setiap kali mereka membentangkan sesuatu di hadapan, mereka hanya membaca satu persatu perkataan dalam slide presentation. Seolah-olah itu kali pertama mereka melihat slide itu. Bila mereka try nak olah, tak tau nak olah apa dan tekan next slide. Tidak prepare awal ke?

Silap sebut la, tiada olahan tentang apa yang dibentangkan dan macam syok sendiri. Kalau di pihak kami ni mungkin faham, cuma adakah pemahaman yang sama diterima oleh para pekerja lain, malah pekerja foreigner? Sepatutnya pada level manager tak sepatutnya hal ini berlaku sebab anda di pihak pembentang paling perlu faham apa yang nak disampaikan. Lebih-lebih lagi bila jawatan anda sebagai pengurus atau manager.

Mungkin sedikit kekok barangkali sebab tak selalu bentang depan orang. Itu bukan masalahnya. Cuma preparation anda sepatutnya lancar dan teratur. Bukan baca sahaja apa yang ada dipaparkan. Nak tegur, awak manager.

Aku? Aku present dengan cemerlangnya..flawless! Haha...COO angguk berkali-kali tau. Tu tandanya bagus la tu..hahaha! Tak ada maknanya..

..........ke laut jugak! =)

No comments:

Post a Comment