Wednesday, August 10, 2016

#9 Public Speaking Part 2

Just want to share this feeling. Ini kali pertama aku dengar kawan sejawatan aku, Mr. A present depan orang ramai. Peluang ini pun dapat bila aku nak tumpang sekali presentation dia untuk case yang aku pegang. Time tu pukul 2.40 pm, dia mula dulu dan aku selepas dia.

Apa yang dia present depan semua operator production adalah berkenaan masalah yang dijumpai oleh subordinate dia yang tak dijumpai oleh pihak production. Overall presentation, aku rasa nak pengsan je mendengarnya! Kalau aku jadi operator pun aku sangat-sangat terasa dengan apa yang dicakapnya. Yang aku dapat perhatikan:

Tak fokus
Semasa present, dia akan distracted dengan orang yang keluar masuk ke dewan presentation. Orang masuk je dia berhenti walaupun dia tengah present. Orang yang sedang fokus apa yang dia present pun boleh jadi tak fokus.

Sound direct!
Orang tak suka mendengar kesalahan kita sendiri walaupun memang betul salah kita. Tapi dia, terus sound "saya dah kata dah..", "korang tak nak dengar.." dan lain-lain. Patutnya jangan guna "korang", tapi kena guna "kita" supaya yang mendengar tu rasa semua orang kena buat sesuatu dengan kesalahan itu, bukan tahu blame sahaja

Beremosi
Dia sangat-sangat beremosi, cakap pun macam marah-marah, menyindir orang, dan tunjuk sangat yang kita tak puas hati. Kita kan engineer, kena professional bila menyampaikan maklumat atau menegut kesalahan orang. Bila beremosi, orang pun tak suka dengan kita.

Backup orang bawah sendiri berlebih sangat
Dia macam salahkan orang lain yang menentang orang bawahan dia. Memang la tak patut, tapi jangan blame orang sampai nampak subordinate awak semua betul. Orang production akan lagi tak suka dengan awak sebab asyik defend pihak awak je.

Aku rasa dia kena berubah supaya orang akan boleh terima pandangan atai teguran dia. Lagi satu, bila jadi ketua awak bukan nampak hebat kalau awak highlight kesalahan orang tapi awak cuba bantu nak baiki kesalahan sesama kita. Baru la boleh jadi engineer yang hebat!

No comments:

Post a Comment